Hur du uppdaterar ditt butikslager till Facebook och Instagram Shops
- Kontrollera Facebooks eCommerce-policy
Innan du börjar, läs igenom Facebooks eCommerce-policy för att säkerställa att din butik följer deras riktlinjer.
Hämta din Facebook-butik-URL
- Gå till din sidbyggare och hämta din Facebook-butik-URL.
- Om du inte ser din URL behöver du lägga till din Facebook Pixel-kod, vilket kommer att generera URL:en.
Ställ in Facebook Commerce Manager
- Se till att du har en Facebook Business Page.
- Gå till Facebook Commerce Manager och logga in.
- Under fliken Data Sources (Datakällor), klicka på knappen "Add items" (Lägg till artiklar).
Välj uppladdningsmetod
- Välj Use Bulk Upload även om du bara har en produkt. Denna metod är mest effektiv för att lägga till produkter.
Ställ in din produktlista
- Lägg till URL:en till din produktlista. Se till att URL:en börjar med https://.
- Avsluta din webbsidas URL med /product_feed för att få en lista över din tillgängliga produktlista.
- Om din datafeed är lösenordsskyddad, kan du behöva spara inloggningsuppgifter (men de flesta e-butiker behöver inte detta).
Planera uppdateringar
- Planera hur ofta du vill uppdatera din produktkatalog.
- Om du använder datafeeds för att uppdatera din katalog och din inventering ändras ofta, rekommenderar vi att du schemalägger automatiska uppladdningar.
Med schemalagda uppladdningar kan du:
- Schemalägga uppdateringar varje timme, dag eller vecka. Facebook hämtar produktinformationen från din fil-URL och uppdaterar din katalog vid de tider du anger.
Du kan även aktivera en extra funktion för att ladda upp nya versioner oftare om filen ändras.
Komplettera inställningarna
- Ge din datakälla ett namn så att du enkelt kan komma ihåg det om du hanterar flera butiker.
- Välj rätt valuta för din butik. Detta bör vara den valuta som gäller i det land där du bedriver verksamhet.
Besök din nya butik
Grattis! Du har nu lagt till din e-butik till din Facebook Shop. Det kan ta lite längre tid för Instagram att verifiera din butik om du just startat, men Facebook är omedelbart.
Hur Shops fungerar
- Skapa samlingar för att anpassa din butik och attrahera kunder. Gå till Commerce Manager för att skapa och arrangera samlingar.
- Varje samling ska ha ett namn, en beskrivning och minst 2 produkter.
- Butiker på Facebook och Instagram erbjuder en mobilupplevelse där kunder kan se dina produkter i fullskärm och i en personlig vy.
- När du lägger till nya produkter i din butik kan kunder se dem i sitt nyhetsflöde, i Facebook Shop-fliken eller få en notifikation som uppmanar dem att besöka din butik.
Butiker ger ett enhetligt närvaro på både Facebook och Instagram, och anpassningsfunktionerna är lika på båda plattformarna.