Hur du uppdaterar ditt butikslager till Facebook och Instagram Shops


  • Kontrollera Facebooks eCommerce-policy
    Innan du börjar, läs igenom Facebooks eCommerce-policy för att säkerställa att din butik följer deras riktlinjer.


  • Hämta din Facebook-butik-URL

    • Gå till din sidbyggare och hämta din Facebook-butik-URL.
    • Om du inte ser din URL behöver du lägga till din Facebook Pixel-kod, vilket kommer att generera URL:en.


  • Ställ in Facebook Commerce Manager

    • Se till att du har en Facebook Business Page.
    • Gå till Facebook Commerce Manager och logga in.
    • Under fliken Data Sources (Datakällor), klicka på knappen "Add items" (Lägg till artiklar).


  • Välj uppladdningsmetod

    • Välj Use Bulk Upload även om du bara har en produkt. Denna metod är mest effektiv för att lägga till produkter.


  • Ställ in din produktlista

    • Lägg till URL:en till din produktlista. Se till att URL:en börjar med https://.
    • Avsluta din webbsidas URL med /product_feed för att få en lista över din tillgängliga produktlista. 
    • Om din datafeed är lösenordsskyddad, kan du behöva spara inloggningsuppgifter (men de flesta e-butiker behöver inte detta).


  • Planera uppdateringar

    • Planera hur ofta du vill uppdatera din produktkatalog.
    • Om du använder datafeeds för att uppdatera din katalog och din inventering ändras ofta, rekommenderar vi att du schemalägger automatiska uppladdningar.

Med schemalagda uppladdningar kan du:

  • Schemalägga uppdateringar varje timme, dag eller vecka. Facebook hämtar produktinformationen från din fil-URL och uppdaterar din katalog vid de tider du anger.
  • Du kan även aktivera en extra funktion för att ladda upp nya versioner oftare om filen ändras.


  • Komplettera inställningarna

    • Ge din datakälla ett namn så att du enkelt kan komma ihåg det om du hanterar flera butiker.
    • Välj rätt valuta för din butik. Detta bör vara den valuta som gäller i det land där du bedriver verksamhet.

  • Besök din nya butik
    Grattis! Du har nu lagt till din e-butik till din Facebook Shop. Det kan ta lite längre tid för Instagram att verifiera din butik om du just startat, men Facebook är omedelbart.

Hur Shops fungerar

  • Skapa samlingar för att anpassa din butik och attrahera kunder. Gå till Commerce Manager för att skapa och arrangera samlingar.
  • Varje samling ska ha ett namn, en beskrivning och minst 2 produkter.
  • Butiker på Facebook och Instagram erbjuder en mobilupplevelse där kunder kan se dina produkter i fullskärm och i en personlig vy.
  • När du lägger till nya produkter i din butik kan kunder se dem i sitt nyhetsflöde, i Facebook Shop-fliken eller få en notifikation som uppmanar dem att besöka din butik.

Butiker ger ett enhetligt närvaro på både Facebook och Instagram, och anpassningsfunktionerna är lika på båda plattformarna.